W ramach projektu zebrano dane o ruchu drogowym z około 500 godzin nagrań wideo z 32 różnych punktów w centrum Bergen i jego okolicach. Dokonano tego przy użyciu innowacyjnych narzędzi do analizy nagrań wideo z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Narzędzia te wykorzystują rozpoznawanie obrazu do identyfikacji wszystkich użytkowników dróg na nagraniu wideo i automatycznie klasyfikują ich zgodnie z ich grupą użytkowania dróg. Ich wzorce ruchu są również mapowane i przechowywane. W ramach tego projektu zarejestrowano łącznie około 680 000 ruchów drogowych. Zebrane dane zostały następnie wykorzystane do przeprowadzenia różnych analiz zachowań pieszych.
Jedną z głównych kwestii w zadaniu była ocena, czy zmniejszona szerokość chodnika z powodu restauracji na świeżym powietrzu może prowadzić do gorszej dostępności i zmniejszenia bezpieczeństwa ruchu pieszych.
Analizy zachowań ujawniły kilka przypadków zatłoczenia i ograniczonej dostępności związanej z posiłkami na świeżym powietrzu, z potencjalnie zwiększonym ryzykiem dla pieszych i rowerzystów. Wyniki wskazują jednak, że jest to przede wszystkim problem w dni o bardzo dużym natężeniu ruchu pieszego.
Zdarzały się również przypadki, w których wprowadzenie restauracji na świeżym powietrzu wpływało na zachowanie pieszych, ale nie powodowało tłoku. Niemniej jednak stwierdzono, że może to stanowić wyzwanie dla osób z wózkami dziecięcymi lub użytkowników wózków inwalidzkich i chodzików.
W ramach realizacji projektu opracowano również narzędzie do analizy zebranych danych. Zapewnia to lepszy wgląd i wartość dodaną dla klienta.
“
Analiza jest bardzo dokładna i technicznie wymagająca, a także przyczyniła się do udokumentowania wiedzy na temat udziału pieszych w centrum Bergen w nowy i innowacyjny sposób, który nie był wcześniej możliwy i w zakresie, którego wcześniej nie znaliśmy w Norwegii.... Zespół projektowy z Norconsult był zaangażowany, innowacyjny i rozwiązywał wyzwania w bardzo satysfakcjonujący sposób, aby zapewnić najlepszą możliwą bazę wiedzy dla Vestland fylkeskommune.
- Mats Korneliussen, Vestland fylkeskommune

Kristoffer Åsen Røys
Gruppeleder, Trafikk og mobilitet
Skontaktuj się z nami
