Wejście do nowego tunelu E39 Rogfast

E39 Rogfast

E39 Rogfast stanie się najdłuższym na świecie podwodnym tunelem drogowym, o długości około 27 km, i jest częścią krajowej inicjatywy na rzecz bezpromowej trasy E39 z Kristiansand do Trondheim. Projekt aspiruje również do bycia pierwszym w Norwegii "projektem drogowym klimaty+", i obejmuje planowanie oraz projektowanie tunelu E39 Rogfast od Harestad w gminie Randaberg do Laupland w gminie Bokn. Norconsult przyczynia się do tego projektu w 24 dyscyplinach.

Nazwa projektu

E39 Rogfast

Klient

Statens vegvesen, Region Vest

Lokalizacja

Norwegia

Przedział czasowy

2014 do 2023

Kluczowe dane

  • Około 27 km podwodnego tunelu w dwóch sekcjach 
  • Średni roczny dzienny ruch (AADT) wynoszący 13 000 pojazdów 
  • 4 km odgałęzienie tunelu do Kvitsøy (jedna sekcja) z AADT wynoszącym 1 000 pojazdów 
  • Łącznie około 60 km tunelu o przekroju T10.5 
  • Dwie wieże wentylacyjne z głębokimi szybami na Kvitsøy.
  • Skrzyżowanie tunelu na Kvitsøy znajduje się na wysokości -250 m.

Zadanie

E39 Rogfast to ważne połączenie drogowe, które przyczyni się do stworzenia wspólnego rynku mieszkaniowego i pracy dla Nord-Jæren i Haugalandet.

Rozwiązanie

Projekt tunelu jest przełomowy pod względem długości tunelu i obejmuje budowę skrzyżowania w środku tunelu dla zjazdu do Kvitsøy. Skrzyżowanie, z rondem wewnątrz tunelu, znajduje się na wysokości -250 m.

Wentylacja i kwestie awaryjne

Główne wyzwania związane z skalą projektu obejmują zarządzanie wentylacją zarówno podczas normalnej eksploatacji, jak i w sytuacjach awaryjnych, takich jak wypadki i pożary. Podręcznik tunelowy Statens vegvesen N500 dotyczy głównie tuneli o długości do 10 km. Dla projektu zostanie przygotowany wytyczny projektowe, określające zasady projektowania dla wszystkich prac poza tunelem, zapewniając, że nowoczesne wymagania dotyczące budowy dróg w wrażliwym nadmorskim krajobrazie Kvitsøy zostaną spełnione.

Innowacje projektowe i estetyczne ulepszenia

Wewnątrz tunelu zostanie opracowany projekt artystyczny, aby zapobiec monotonii, złagodzić lęk tunelowy, skrócić postrzegany czas podróży, stworzyć poczucie orientacji i sprzyjać rozpoznawalności. Dodatkowo dekoracja pomoże "otworzyć" przestrzeń tunelu, a zastosowanie dynamicznego oświetlenia może prowadzić do rozwiązań, które są adaptacyjne i zmienne.

Prace obejmują niezbędne projekty wstępne, dokumentację przetargową z rysunkami ofertowymi i opisami przetargowymi, a także rysunki robocze i dane do budowy. Zadanie obejmuje również planowanie i projektowanie odgałęzienia tunelu do Kvitsøy oraz planowanie i projektowanie stref dziennych w Randaberg, Kvitsøy i Bokn.

Wszystkie dane, oprócz rysunków, będą dostarczane jako dane 3D/BIM.

Celem jest, aby projekt był jak najbardziej zrównoważony poprzez identyfikację możliwych środków oszczędzania energii, zmniejszenia zużycia materiałów, pozyskiwania energii (wiatr, słońce, fale i geotermia) oraz wdrażania dalszych działań na rzecz poprawy ekologii i rolnictwa w obszarze projektu.

Prace te zostały nazwane Rogfast Pluss. Norconsult koordynuje prace nad projektem plus i przedstawi raport dokumentujący środki potrzebne do umieszczenia projektu w kategorii plus. Proces ten doprowadził do zmniejszenia zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych, pozyskiwania energii, zmniejszenia zużycia materiałów oraz poprawy warunków dla rolnictwa ekologicznego.

Prace nad zbieraniem pomysłów na osiągnięcie maksymalnej zrównoważoności charakteryzują się wysokim stopniem kreatywnego myślenia. Ustanowione rozwiązania i ramy, które inaczej charakteryzują projekt Rogfast, zostały zakwestionowane, aby "przewrócić każdy kamień" w próbie znalezienia dobrych pomysłów, które mogą przyczynić się do realizacji wizji Rogfast Pluss.

Realizacja projektu zależy od budowy odgałęzienia tunelu z wyspy Kvitsøy, która leży między Harestad a Bokn. Tunel będzie obsługiwany z trzech lokalizacji, co skutkuje okresem budowy wynoszącym około 8 lat od rozpoczęcia pierwszego głównego kontraktu w 2021 roku z Kvitsøy. Większość materiału wydobytego z tunelu planuje się umieścić w morskich miejscach składowania w Harestad, Kvitsøy i Bokn.

Rezultat

Projekt ma rozpoczęcie budowy pierwszego głównego kontraktu jesienią 2021 roku.

Zgodnie z planem, ustanowi kilka rekordów świata:

  • stanie się najdłuższym na świecie podwodnym tunelem drogowym dla regularnego ruchu (około 27 km),
  • najdłuższym na świecie czteropasmowym tunelem drogowym (około 27 km),
  • najgłębszym na świecie czteropasmowym tunelem drogowym (-392 m),
  • oraz najgłębszym na świecie skrzyżowaniem drogowym (-200 m).

Statens vegvesen - E39 Rogfast, English version

  • Bjørn Anton Kleppestø

    Senior Prosjektleder

  • Skontaktuj się z nami

    Współpraca interdyscyplinarna