Zadanie
E39 Rogfast to ważne połączenie drogowe, które przyczyni się do stworzenia wspólnego rynku mieszkaniowego i pracy dla Nord-Jæren i Haugalandet.
Rozwiązanie
Projekt tunelu jest przełomowy pod względem długości tunelu i obejmuje budowę skrzyżowania w środku tunelu dla zjazdu do Kvitsøy. Skrzyżowanie, z rondem wewnątrz tunelu, znajduje się na wysokości -250 m.
Wentylacja i kwestie awaryjne
Główne wyzwania związane z skalą projektu obejmują zarządzanie wentylacją zarówno podczas normalnej eksploatacji, jak i w sytuacjach awaryjnych, takich jak wypadki i pożary. Podręcznik tunelowy Statens vegvesen N500 dotyczy głównie tuneli o długości do 10 km. Dla projektu zostanie przygotowany wytyczny projektowe, określające zasady projektowania dla wszystkich prac poza tunelem, zapewniając, że nowoczesne wymagania dotyczące budowy dróg w wrażliwym nadmorskim krajobrazie Kvitsøy zostaną spełnione.
Innowacje projektowe i estetyczne ulepszenia
Wewnątrz tunelu zostanie opracowany projekt artystyczny, aby zapobiec monotonii, złagodzić lęk tunelowy, skrócić postrzegany czas podróży, stworzyć poczucie orientacji i sprzyjać rozpoznawalności. Dodatkowo dekoracja pomoże "otworzyć" przestrzeń tunelu, a zastosowanie dynamicznego oświetlenia może prowadzić do rozwiązań, które są adaptacyjne i zmienne.
Prace obejmują niezbędne projekty wstępne, dokumentację przetargową z rysunkami ofertowymi i opisami przetargowymi, a także rysunki robocze i dane do budowy. Zadanie obejmuje również planowanie i projektowanie odgałęzienia tunelu do Kvitsøy oraz planowanie i projektowanie stref dziennych w Randaberg, Kvitsøy i Bokn.
Wszystkie dane, oprócz rysunków, będą dostarczane jako dane 3D/BIM.
Celem jest, aby projekt był jak najbardziej zrównoważony poprzez identyfikację możliwych środków oszczędzania energii, zmniejszenia zużycia materiałów, pozyskiwania energii (wiatr, słońce, fale i geotermia) oraz wdrażania dalszych działań na rzecz poprawy ekologii i rolnictwa w obszarze projektu.
Prace te zostały nazwane Rogfast Pluss. Norconsult koordynuje prace nad projektem plus i przedstawi raport dokumentujący środki potrzebne do umieszczenia projektu w kategorii plus. Proces ten doprowadził do zmniejszenia zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych, pozyskiwania energii, zmniejszenia zużycia materiałów oraz poprawy warunków dla rolnictwa ekologicznego.
Prace nad zbieraniem pomysłów na osiągnięcie maksymalnej zrównoważoności charakteryzują się wysokim stopniem kreatywnego myślenia. Ustanowione rozwiązania i ramy, które inaczej charakteryzują projekt Rogfast, zostały zakwestionowane, aby "przewrócić każdy kamień" w próbie znalezienia dobrych pomysłów, które mogą przyczynić się do realizacji wizji Rogfast Pluss.
Realizacja projektu zależy od budowy odgałęzienia tunelu z wyspy Kvitsøy, która leży między Harestad a Bokn. Tunel będzie obsługiwany z trzech lokalizacji, co skutkuje okresem budowy wynoszącym około 8 lat od rozpoczęcia pierwszego głównego kontraktu w 2021 roku z Kvitsøy. Większość materiału wydobytego z tunelu planuje się umieścić w morskich miejscach składowania w Harestad, Kvitsøy i Bokn.
Rezultat
Projekt ma rozpoczęcie budowy pierwszego głównego kontraktu jesienią 2021 roku.
Zgodnie z planem, ustanowi kilka rekordów świata:
- stanie się najdłuższym na świecie podwodnym tunelem drogowym dla regularnego ruchu (około 27 km),
- najdłuższym na świecie czteropasmowym tunelem drogowym (około 27 km),
- najgłębszym na świecie czteropasmowym tunelem drogowym (-392 m),
- oraz najgłębszym na świecie skrzyżowaniem drogowym (-200 m).
Statens vegvesen - E39 Rogfast, English version