Most Lepsøy

Norconsult zoptymalizował rozwiązanie i opracował plany budowy oraz dokumentację przetargową, przeprowadził badania gruntowe i przyczynił się do nadzoru technicznego nad budową nasypu oraz nowego mostu nad Lepsøyrenna w hrabstwie Møre og Romsdal.

Zadanie

Most Lepsøy jest częścią połączenia lądowego z wyspami Nordøyene, na północny zachód od Ålesund. Most przecina Lepsøyrenna, który jest odsłoniętym i intensywnie uczęszczanym kanałem żeglugowym. Kanał nawigacyjny ma wymiary 100x41 metrów. Most ma łącznie 800 metrów długości i jest budowany jako most dwupasmowy z oddzielnym pasem dla pieszych i rowerzystów. Do mostu prowadzą długie nasypy w morzu.

Rozwiązanie

Plac budowy jest bardzo narażony na trudne warunki pogodowe i przecina błotnisty kanał żeglugowy o szerokości 100 metrów. Most początkowo planowano jako most wspornikowy z głównym przęsłem o długości 190 metrów, wsparty na grupach pali osadzonych w wypełnionych nasypach morskich.

Podczas fazy optymalizacji stwierdzono, że fundamenty kesonowe są ekonomicznie i logistycznie korzystne, a długości przęseł można zmniejszyć, stosując bariery przeciwuderzeniowe wokół fundamentów. Ponadto okazało się, że rozwiązanie z dźwigarem skrzynkowym ze stali może być korzystne pod względem skrócenia czasu budowy i wyższego stopnia prefabrykacji.

Zarówno rozwiązanie wspornikowe, jak i stalowe zostały uwzględnione w konkursie, a wykonawca wybrał rozwiązanie stalowe, aby skrócić czas budowy na miejscu i zmniejszyć ryzyko związane z warunkami pogodowymi.

Rezultat

Most został otwarty w 2021 roku.

  • Eirik Wie Furunes

    Leder bruer, Norconsult Bergen

  • Skontaktuj się z nami