Zadanie
Most Lepsøy jest częścią połączenia lądowego z wyspami Nordøyene, na północny zachód od Ålesund. Most przecina Lepsøyrenna, który jest odsłoniętym i intensywnie uczęszczanym kanałem żeglugowym. Kanał nawigacyjny ma wymiary 100x41 metrów. Most ma łącznie 800 metrów długości i jest budowany jako most dwupasmowy z oddzielnym pasem dla pieszych i rowerzystów. Do mostu prowadzą długie nasypy w morzu.
Rozwiązanie
Plac budowy jest bardzo narażony na trudne warunki pogodowe i przecina błotnisty kanał żeglugowy o szerokości 100 metrów. Most początkowo planowano jako most wspornikowy z głównym przęsłem o długości 190 metrów, wsparty na grupach pali osadzonych w wypełnionych nasypach morskich.
Podczas fazy optymalizacji stwierdzono, że fundamenty kesonowe są ekonomicznie i logistycznie korzystne, a długości przęseł można zmniejszyć, stosując bariery przeciwuderzeniowe wokół fundamentów. Ponadto okazało się, że rozwiązanie z dźwigarem skrzynkowym ze stali może być korzystne pod względem skrócenia czasu budowy i wyższego stopnia prefabrykacji.
Zarówno rozwiązanie wspornikowe, jak i stalowe zostały uwzględnione w konkursie, a wykonawca wybrał rozwiązanie stalowe, aby skrócić czas budowy na miejscu i zmniejszyć ryzyko związane z warunkami pogodowymi.
Rezultat
Most został otwarty w 2021 roku.

Eirik Wie Furunes
Leder bruer, Norconsult Bergen
Skontaktuj się z nami
