Pływający most Bjørnafjorden

Rozważano kilka koncepcji mostu, ale ze względu na duże oszczędności zaproponowane przez Norconsult, jako proponowaną koncepcję wybrano most pływający. Norconsult pracował nad koncepcją mostu pływającego w dwóch fazach tego przełomowego projektu.

Nazwa projektu

Ferryfree E39: Bjørnafjorden

Klient

Norweska Administracja Dróg Publicznych

Lokalizacja

Norwegia

Przedział czasowy

2016

Kluczowe dane

Całkowita długość: 5440 m Główne przęsło mostu pływającego: 5130 m Ogólna odległość między pontonami: 120 m Główne przęsło mostu wysokiego: 450 m Prześwit dla statków: 50 m

Rozpoczęcie: 2016 - w toku

Zadanie

Norweska Administracja Dróg Publicznych planuje budowę mostu przez Bjørnafjord, aby zastąpić dzisiejsze połączenie promowe między dwoma największymi miastami Norwegii, Stavanger i Bergen. Taki most musiałby mieć ponad 5 km długości, a ze względu na ekstremalne głębokości wody, fundamenty na dnie morskim nie są możliwym rozwiązaniem.

Rozwiązanie

Pływający most przez Bjørnafjord wymagałby mostu podwieszanego na jednym końcu, aby zapewnić wolną przestrzeń dla statków wpływających do fiordu. Most podwieszany byłby porównywalny z największymi mostami tego typu na świecie, z wysokością wieży wynoszącą 215 m i wolnym wspornikiem o długości około 400 m podczas budowy. Pływający most będzie miał całkowitą długość 5440 m, co stanowi około 4 razy długość obecnie najdłuższego pływającego mostu zakotwiczonego na końcach. Badania nad przekroczeniem Bjørnafjord zostały przeprowadzone w trzech fazach. Norconsult był zaangażowany we wszystkie fazy, a w fazach 2 i 3 pracował nad koncepcją pływającego mostu. W fazie drugiej badano pływający most zakotwiczony na końcach, a Norconsult zaproponował środki optymalizacyjne, które doprowadziły do redukcji kosztów o ponad 30%. W fazie 3 rozważano cztery różne podkategorie pływających mostów zakotwiczonych na końcach i bokach. Dynamiczne efekty wynikające z obciążenia wiatrem i falami, uderzenia statków oraz skomplikowane operacje morskie i fazy instalacji były jednymi z głównych wyzwań w tym projekcie. Optymalizacja struktury i budowy była bardzo ważna, zarówno dla oszczędności kosztów, jak i aspektu środowiskowego. Badano zrobotyzowaną produkcję zamkniętej stalowej skrzynki, co stanowiło nowe wyzwania w zakresie opracowania detali stalowych odpowiednich dla takich metod produkcji. Rozważano różne mosty, aby zarekomendować jedno ostateczne rozwiązanie koncepcyjne.

  • Magnar Myhre

    Prosjektdirektør Bruer

  • Jon Solemsli

    Fagekspert Bruer

  • Skontaktuj się z nami