Podwodne tunele na Wyspach Owczych

Od 2002 r. firma Norconsult zaprojektowała cztery kluczowe tunele na Wyspach Owczych. Nowy tunel Sandoy o długości 10,8 km, który biegnie pod fiordem z Gamlarætt na Streymoy do Traðardalur na Sandoy, został otwarty 21 grudnia 2023 roku.

Nazwa projektu

Podwodne tunele na Wyspach Owczych

Klient

P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)

Lokalizacja

Færøyene

Przedział czasowy

2002 do 2023

Kluczowe dane

Projektowanie Inżynieryjne: Tunel Sandoy (2023), Tunel Eysturoy (2014), Tunel Vagat (2002) i Tunel Nordøy (2006)

Specyfikacje Tunelu Sandoy: długość 10,8 km; osiąga 147 m poniżej fiordu, biegnąc od Gamlarætt (Streymoy) do Traðardalur (Sandoy)

Zarys Projektu

W maju 2014 roku Norconsult podpisał kontrakt na projektowanie tunelu Sandoy oraz 11,2-kilometrowego tunelu Eysturoy.

Przed tym Norconsult z powodzeniem zaprojektował i nadzorował budowę dwóch innych podwodnych tuneli na Wyspach Owczych: tunelu Vaga (2002) i tunelu Nordoy (2006).

Zadanie

Projekty zostały zainicjowane w celu poprawy łączności na Wyspach Owczych. Nowy tunel Sandoy, kluczowy element, został zaprojektowany, aby umożliwić podróżowanie bez promu dla mieszkańców Sandoy do Tórshavn, stolicy.

Z co najmniej 50 metrami litej skały nad koroną tunelu, projekt uwzględnia zarówno wymagania dotyczące bezpieczeństwa, jak i trwałości w trudnym podwodnym środowisku.

Rozwiązanie

Tunel Sandoy ma długość 10,8 kilometra i osiąga maksymalną głębokość 147 metrów poniżej fiordu, biegnąc od Gamlarætt na Streymoy do Traðardalur na Sandoy.

Przekrój tunelu wynosi 73 metry kwadratowe i obejmuje pięć stacji pomp, dziewięć pomieszczeń technicznych oraz 86 kiosków awaryjnych. Norconsult zastosował zaawansowane metody 3D/BIM – przechodząc do projektowania BIM bez rysunków od 2015 do 2023 roku – dla wszystkich aspektów projektu, zapewniając precyzję i efektywność w całym procesie projektowania i budowy.

Łączne koszty projektów tuneli Sandoy i Eysturoy wyniosły 4,1 miliarda NOK, co czyni je znaczącym przedsięwzięciem dla społeczności wysp liczącej około 50 000 mieszkańców.

Rezultat

Tunel Sandoy został oficjalnie otwarty w czwartek, 21 grudnia 2023 roku. Wraz z tunelem Eysturoy, te projekty skracają czas podróży do Tórshavn, dzięki czemu duża część Wysp Owczych znajduje się teraz w odległości godziny podróży od stolicy.

Pionierska praca Norconsult w projektowaniu podwodnych tuneli jest dodatkowo podkreślona ich przewodnictwem w projektach takich jak najdłuższy na świecie podwodny tunel dla regularnego ruchu, Ryfast, oraz trwająca budowa Rogfast, który po ukończeniu będzie najdłuższym na świecie podwodnym tunelem.

  • Jens Petter Henriksen

    Kierownik Działu – Tunele i Konstrukcje Skaliste

  • Bjørn Anton Kleppestø

    Starszy Kierownik Projektu

  • Skontaktuj się z nami

    Współpraca interdyscyplinarna